DBSC contactgegevens
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
06 - 53 16 61 78
Als een van de weinige adviesbureaus in Nederland beschikt DBSC Consulting over daadwerkelijke ervaring en referenties inzake het uitvoeren van strategische brancheonderzoeken voor brancheverenigingen en intermediaire organisaties.
Een brancheonderzoek is zinvol en relevant, wanneer er verschillende relevante ontwikkelingen aan de horizon zichtbaar zijn, die zich mogelijk alle tegelijkertijd aandienen voor de branche en die de nodige onzekerheid met zich meebrengen.
Relevante vragen zijn dan:
Een van de belangrijke rollen van de branchevereniging is een om leidraad te geven aan de leden hoe te reageren op mogelijke ontwikkelingen in de branche.
Het uitvoeren van een brancheonderzoek vereist een brede kijk op strategische en internationale ontwikkelingen. Niet alleen voor de branche waarvoor het onderzoek wordt uitgevoerd, maar ook inzicht in de relevante ontwikkelingen die zich in andere bedrijfstakken voordoen of voorgedaan hebben.
Ontwikkelingen bestaan uit veranderingen in de bedrijfstak:
Begrijpen en in een vroeg stadium doorgronden wat specifieke ontwikkelingen uiteindelijk voor gevolgen, positief of negatief, kunnen hebben, helpt bij het ontwikkelen van een relevant referentiekader voor de branche.
Bij het uitvoeren van een brancheonderzoek is deeerste verdiepingsslag altijd het doorgronden waar de uiteindelijke (eind)klanten van de branche mee bezig zijn. Dat kan één schakel verder in de keten zijn, maar kan ook meerdere schakels verder in de keten zijn.
Een zorgvuldige wijze van interviewen (luisteren met een alert oor) om relevante en waardevolle gegevens uit een gesprek met een stakeholder te halen is daarbij cruciaal. Hierbij gaat het niet om het invullen van een vaste vragenlijst, maar om het inspelen van en doorgronden van relatief zijdelingse opmerkingen van de geïnterviewde. Zodoende wordt een interview een gesprek dat óók waarde heeft voor de geïnterviewde zelf.
Uiteindelijk wil iedere opdrachtgevende branchevereniging of intermediaire organisatie dat een brancheonderzoek impact heeft. Dit betekent ook de juiste snaar en toon treffen voor de ondernemers in de branche bij de uiteindelijke rapportage.